Formandens beretning for året 2021

Formandens beretning for året 2021.

Ingen kan gøre alt, men alle kan gøre noget😊. Det er nøjagtigt det, der sker i Haveforeningen Højbo af 1963 og med stadigt større tilslutning fra foreningens medlemmer, samt hjælpere udefra.  Det motto har vi holdt fast i og det virker. Vi har endnu engang klaret os igennem årets udfordringer og kommer alligevel, igen ud med et overraskende godt regnskab for året 2021. Vi er endnu engang ramt af Coronasituationen og måtte derfor aflyse årets pinse og grisefest i 2021.  Vi har derfor ikke haft indtægter udefra. De indtægter, der til dato har været et godt tilskud til foreningens daglige drift. Det har i samme forbindelse ikke været muligt at søge sponsorater i forbindelse med de 2 årlige fester, da de ikke kunne afvikles.

Bestyrelsen har fortsat en fælles holdning til, at man holder udgifterne nede. Der er opgaver i foreningen der skal løses og være i orden. Det er gjort med hjælp fra medlemmerne.  Der blev fastsat og nævnt beløb i kassebeholdningen på generalforsamlingen, afholdt på festpladsen i foreningen den 15.maj 2021. Et beløb som vi ikke burde gå under på nuværende tidspunkt og derfor lukkede formanden af for kassen i oktober 2021. Rettidig omhu i tilfælde af dårlige tider, som kunne være uventet højt vandforbrug. Det har vi lige været igennem. Som oplyst skulle hvert medlem på det tidspunkt og iflg. vores vedtægter have betalt yderligere 250 kr.  ind pr. have da der manglede 25000,- Formanden appellerede her til, at man overholdt lovgivningen og vandingstidspunkter og at man kunne hjælpe hinanden med, at det kunne ske. Forbruget skulle derved kunne udlignes ved, at bruge mindre vand og dækkes ind af en havelejestigning på 100 kr. pr. have gældende fra 2022.

I år er vandforbruget igen overskredet i forreste område og der bruges dobbelt så meget vand på forreste vandledning, som på bagerste. Fordelingen af udlejede haver er ens. Der er modsat brugt mindre i bagerste område. Det kan dække det overskredne forbrug ind. Der blev lukket af for alt vand den første lørdag i oktober som oplyst, og godtaget af medlemmer på generalforsamlingen 5 år tilbage. Der bliver åbnet den første lørdag i april 2022. Har nogle kendskab til vandhaner der skal tilses, giv da gerne besked til bestyrelsen herom.

Bare for at rydde alle misforståelser af vejen med det samme, skal det understreges, at de penge der står tilbage i årsregnskabet 2021, ikke er kroner, som er indbetalt af medlemmerne via den årlige haveleje, men derimod indtægter udefra. De indgår alligevel i det fælles regnskab.  Vores nuværende udgifter dækkes ikke ind af den indkomne haveleje for 2021. Det er penge fra fester, sponsorater O. Lign. De penge har f.eks. været med til, at vi kunne holde havelejen nede i mange år, kunne betale for ekstra vand, ødelagte haner, vandledning mm. De ekstra penge har gjort, at vi har kunne købe maskiner til daglig drift og, at det har været muligt at overtage og bygge enkelte huse i foreningen. Det har også været muligt at kunne give en bid brød til arbejdslørdage og lave hyggedag for de deltagere der kommer og hjælper med at holde foreningen i god stand. Tak til alle for jeres indsats. Der har været 3 arbejdslørdage, hvoraf den sidste arbejdslørdag var med et mindre antal medlemmer fra foreningen. Vi skulle rette de ting ind, som vi ikke havde nået de foregående gange. I er ligeledes set derude, jer der går i gang på egen hånd. Tak for indsatsen. Arbejdslørdagen i september var en succes, med efterfølgende musikalsk underholdning af vores havelokale ”Bamse” lidt god mad, og hygge for de deltagende medlemmer. Den vil blive forsøgt gentaget i samme form i september 2022, da den er et stadigt større tilløbsstykke.

Vi har jubilæum i året 2023 og der fylder foreningen 60år.

Kontrakt med Kerteminde Kommune og Lindø Port Of Odense.

Vores kontrakt med både Kerteminde Kommune og Lindø Port Of Odense løber på nuværende tidspunkt frem til april 2025. Kommunens jord dækker have 1 – 15. Resten af matriklerne ejer Lindø Port Of Odense.

Vanding / ulovlig vanding.

Det syntes igen for enkelte af vores medlemmer at have været noget vanskeligt, at forstå alvoren omkring forbrug af vand udenfor de tilladte vandingstidspunkter. Vi betaler fortsat vandregningen i fællesskab og bør hjælpe hinanden med, at overholde regelsættet omkring vanding.  Jeg tror på den gode dialog og, at vi kan hjælpe hinanden. Få f.eks. en nabo til, at åbne for sig når man ikke selv kan være til stede osv.  Der er og vil blive sanktioneret overfor de medlemmer, der ikke kan finde ud af at overholde regelsættet. Enkelte medlemmer har allerede mærket til dette.                                                                                                        BEMÆRK, AT MAN NU VIL BLIVE UDSAT FOR EN STRAKSBØDE PÅ 250. KR PR. PÅBEGYNDT TIME.  Det betyder så ikke, at man tænker, at man så bare kan vande og betale. Det betyder, at hvis man ikke kan følge de fælles regler vil man kunne miste retten til at leje haven.

Vandslanger/ anlæg SKAL kobles fra efter hver vanding. Sørg for at uret går korrekt. 😊

Alle vandtilslutninger skal være tydelige og skal kunne ses fra alle fælles veje.

§10                                                                                                                        VANDING;                                                                                                                      I hele vandingsperioden er der datovanding.

LIGE HAVENUMRE PÅ LIGE DATOER og ULIGE HAVENUMRE PÅ ULIGE DATOER.

Vandingstidspunktet er fra kl.19 –21 eller fra kl.7-9

Der må kun vandes på et af tidspunkterne om dagen og KUN med en vander i hver have.

Der prøvevandes ikke uden for vandingstidspunkterne.

Hvis der vandes uden for TILLADTE VANDINGS TIDSPUNKTER VIL DET BLIVE FULGT OP MED SANTIONER DER FASTSÆTTES AF BESTYRELSEN i form af (TILLÆG PÅ VANDREGNINGEN) Bemærk beslutning om straks bøde i lovgivning på kr.250 pr. påbegyndt time. Dette er enstemmigt besluttet af medlemmerne på afholdt generalforsamling den 15.05.21

VEDRØRENDE HÆKKENES HØJDE;

Højden må ikke overskride 120cm set indefra sin egen have.

Hvad er der sket i året 2021?

Det resterende arbejde fra 2020 er der gået videre med. Der er gjort en større indsats fra en del medlemmer fra hele foreningen ift. de arbejdslørdage der er afholdt. Tre arbejdslørdage blev det til i året 2021. Der er malet i foreningen. Reparationsarbejder er påbegyndt og skal fortsættes i 2022. Materialer til reparation af fælles stier er indhentet og arbejdet er påbegyndt. Det er også en proces der skal fortsætte i året 2022.

Igen en stor tak til de gode uovertrufne arbejdshold, den ekstra indsats, hvor i mange medlemmer stillede op til vores arbejdslørdage. Der sker noget når mange deltager. Det er lige meget om man kan holde til ½ time eller 4 timer. Det vigtige er, at der er brug for alle og opgaver til alle. 😊 Tak for jeres indstilling omkring, at vi alle er fælles om at holde foreningen i god stand. Vores arbejdslørdage understreger et stærkt sammenhold på kryds og tværs af foreningen.

Vi har endnu engang måtte køre uanede mængder af skrald væk. Hvor kommer det dog fra??  😊😊

Helt tilbage i sæsonen 2018 lagde den daværende bestyrelse en ny plan for, hvordan vi kunne øge interessen for vores haveforening. Planen er siden da blevet fulgt og vi har haft en stabil fremgang både i året 2019 og igen i år 2020 og nu også i 2021. Der er i året 2021 tegnet 19 nye medlemmer, enkelte af dem har overtaget eksisterende haver. Medlemstallet har derfor været stabilt og støt stigende. Velkommen til alle nye lejere i foreningen. 😊Vi passerede i år målet 100 udlejede haver. Vi ved også/kender til, at helbredet svigter ved flere af vore medlemmer og at det kan betyde, at der igen bliver ledige haver. Nogle har prøvet en have og er nu på vej ud i campingvogn. Enkelte af de omtalte lejere har flere end en stk. have og vil afhænde en eller flere.

Skal man i fremtiden leje en have i Haveforeningen Højbo skal man bo i lokalområdet, eller Kerteminde kommune. Vælger nogen at overdrage sin lejede have, eller sælge sit hus videre på den lejede grund, så kræver det, at vedkommende der overtager lejemålet skal være bosiddende i Kerteminde Kommune. I alle tilfælde skal det godkendes iflg. vores lovgivning i foreningen af den siddende bestyrelse.

Der køres angiveligt vanvidskørsel i foreningen. Det skal vi have stoppet hurtigst muligt.

Enkelte klager også over at det nu er værre at færdes på vores stinet nu, end da der var huller ift. at der påbegyndes at fylde beton på stinettet.

Vi må her fortælle at vi skal leve med det og, at det helt oprindeligt ikke er tilladt at køre ind i foreningen i bil. Det er såmænd færdsel i bil der i første omgang har ødelagt stinettet.

En gentagelse så også de nyeste medlemmer er informeret og de etablerede kan huske det. 😊

Stinettet. Der har året igennem, igen været gentagne forsøg og kontakt til Lindø Port Of Odense, samt Kerteminde Kommune omkring vores stinet. Det hele er endt med, at vi selv er ansvarlig for vedligeholdelse og reparation af stinettet.

Pasning af grønne arealer.                                                                                                 Alle medlemmer med egen udgang har pligt til, selv at vedligeholde området ud til midten af stinettet langs med deres have. De medlemmer der har egen udgang ud til græsarealer, og ud til den asfalterede vejbane, har selv pligt til at vedligeholde og slå græs ud for, og langs med deres have. I gamle dage var det kommunen der varetog denne opgave. Dengang var der en grøft langs med hele Lindøalleen ud for haverne i forreste område. Den vil kommunen til hver en tid kunne forlange genetableret. Det satser vi så på at de ikke gør! 😊 Det vil kortfattet sige at Alle foreningens medlemmer er forpligtet til at passe arealet foran sin have ud til fællesarealer.

Den grønne mand                                                                                                                    Der er fundet nye folk til at passe det overordnede i de grønne arealer hvor medlemmerne ikke selv har pligt til at vedligeholde arealet. De samme folk står for reparation og vedligeholdelse af maskinerne.  Alle medlemmer er selvfølgelig fortsat velkommen til at gøre en indsats. Der er i det forreste område lavet en bemærkelsesværdig indsats langs med og inde i skovarealet af medlemmer fra foreningen. Medlemmerne har selv fortsat holdt dette område og gjort det brugbart.  Arealet er Kerteminde Kommunes ansvar, og det var tydeligt inden indsatsen, at kommunen havde nedprioriteret dette område. Det er et solidt og meget flot stykke arbejde som er udført der.

Ift. græsslåning sidst på sæsonen, kan det nok undre nogle enkelte medlemmer i foreningen, at det ikke blev slået helt ned. Det skyldes en opfordring fra Danmarks Naturfredningsforening og naturstyrelsen omkring at undlade dette. Vores insekter og deres forhold i Danmarks natur har det skidt og vi kan på den måde angiveligt være med til at sikre, at insekterne får en god start i den nye sæson. Generelt vil græsset i fremtiden måske ikke lige blive slået ned, selvom der er enkelte medlemmer der syntes, at det burde være tiden. Vores græs kan i nogles øjne syntes at være for højt, men det vil være de grønne mænd der afgør hvornår det er nødvendigt, at slå græsset. Der er selvfølgelig en fælles forventning om, at området overordnet fremstår pænt. Det vil blive påpeget ret hurtigt hvis det modsatte skulle blive tilfældet.

Tyveri/ hærværk.

Tyveri/Hærværk er vi ikke helt sluppet for, men det er i dag i langt mindre grad end tidligere. Formandens råd og opfordring er, at uanset hvor meget eller lidt der sker omkring ens have bør alle tilfælde meldes til politiet. Anmeldelse af tyveri og hærværk skal anmeldes personligt. Bestyrelsen kan ikke anmelde på medlemmers vegne. Lad derfor ikke noget stå tilbage i haven, der kan friste svage sjæle.  Gerningsmændene bliver af og til afsløret af diverse opsatte jagtkameraer!

Gennemgang af størrelse på byggeri i Haveforeningen Højbo 2021.

Der er til bestyrelsen faldet et krav om at skulle gennemgå samtlige haver i foreningen i året 2021 og dermed afdække, at det tilladte byggeri ikke overstiger 30m2. Her skal gøres opmærksom på, at det gælder alt under tag. Dette gælder også drivhuse og åbne terrasser. Den eneste undtagelse der er i vores Haveforening er ved festpladsområdet hvor fire haver er nedlagt, da undergrunden ikke længere kunne bruges til dyrkning af afgrøder. Der skal ved alle byggerier søges om tilladelse. Dette skal igennem behandling ved bestyrelsen og skal godkendes.

Her skal igen påtales, at det ikke er tilladt at bruge kolonihaverne som en opmagasineringsplads og, at der er en klar forventning om, at de bruges som kolonihave og hvad dertil hører. Skulle det modsatte være tilfældet vil lejeren i første omgang blive bedt om at rydde op og i yderste tilfælde vil bestyrelsen blive pålagt at opsige lejemålet. Tre haver har været i spil omkring dette i 2021 og oprydningen er påbegyndt for lejers egen regning.

Vandhaner. Igen…                                                                                                                    Inden åbning af vand i næste sæson hører vi gerne fra jer der har kendskab til om en vandhane er defekt eller på anden måde ikke fungerer som den skal.

Så lige en gentagelse!

Planerne omkring de ledige haver er fortsat, at de bliver jævnet ud, så der kan slås græs i dem med passende mellemrum. På den måde vil området langsomt komme til at se mere velordnet ud. Vi har nu også områder der får lov til at stå til fordel for insektliv mm.                                Vi har et flot forreste område som kan bruges som klar inspiration til, hvordan det kan se pænt og ordentligt ud. Det fremstår altid pænt og velordnet, set udefra.  Der har igen været kørt en massiv mængde affald væk fra foreningen og alligevel syntes der fortsat at være store udfordringer her. Der må ikke stå affald tilbage i haven med undtagelse af det der skal komposteres. Alt affald skal fjernes af den enkelte havebruger hver dag.

Foreningen har nu et større antal huse. Der er fortsat tale om, at alle fremtidige forhandlinger med brandforsikringen foregår igennem Haveforeningen Højbo af 1963. (Bestyrelsen) Dette for at hindre, at det skulle kunne betale sig at leje en have, brænde sit hus af og derefter få penge fra forsikringen. For den enkelte betyder det også, at man står stærkere, hvis uheldet skulle være ude og at man givetvis vil blive behandlet med ”større respekt” hos forsikringsselskabet.

Der er igen i år, blevet ryddet voldsomt op i hele foreningen og en del haver har fået en overhaling. Der er altid noget at lave når man lander i haveforeningen, men der skal også være tid til selv at nyde det. Det er ikke en selvfølge at bestyrelsen alene, holder området, så ville der såmænd ikke sidde en bestyrelse. Med fælles hjælp og de mange indsatser der er gjort i år, så ser det endnu engang ganske godt ud og syner nu bedre, hvis man ser området som en helhed.

Der kan laves meget endnu, men det må komme på arbejdslørdage og med fælles hjælp, og når tiden og vejret tillader det.

Der har også været en gruppe mennesker ude og rydde op her og der i de enkelte haver uden opfordring, ja på helt eget initiativ. Mange tak for den hjælp. Det luner.

Der er igen i år 2021 nået meget, og alt efter hvilke briller man har på, er vi kommet frem til et godt resultat. Vi får igen ros fra vores udlejer, og opfylder de nødvendige betingelser, for at kunne være i foreningen.  Vi glæder os til at kunne komme videre i året 2022, og har i den forbindelse bestilt en masse godt sommervejr ved Dagrofa. Vi er lige kommet fra en hmm, fantastisk sommer og håber da, at der er en ny god sommer på vej til året 2022 😊

Der er forskellige ting vi igen skal gøre ekstra opmærksom på.

Der er nu indhentet knust beton til lapning af huller i stinettet/vejnettet. Det eksisterende hul skal brydes op og derefter fylder man knust beton i hullet igen.

Alle haver skal være forsynet med havenummer.                                                                      Haveforeningen er nu, mod tidligere, inddelt i adresser og er fremefter fysisk nu på adresseregister. Gangarealerne er nummereret med numre fra og til.

Hækkens højde i foreningen må ikke overstige 120 cm. Vi er bevidste om at enkelte haver har en højere hæk og at de passer den. Tænk det derfor ind næste gang der skal klippes hæk. 😊

Der er fortsat folk der ikke respekterer at køre hensigtsmæssigt i foreningen. Hjælp hinanden med at tage hensyn. I haven er man såmænd også ansvarlig for sine gæsters opførsel.

Enkelte medlemmer/gæster har smidt affald udover skråningen i foreningen. Der er ikke tale om haveaffald, men om ting der ikke forgår i naturen. Vi skal igen gøre opmærksom på at det kan få følger for foreningen og dermed alle os medlemmer, i form af miljøbøde. Seneste gang vi blev gjort opmærksom på det hindrede ut. at vi fik en bøde på 10.000 kr.  Vi aftalte, at det bestemt måtte være nogen udefra og ikke medlemmer. 😊 De folk udefra har så læsset af hos os, fordi nærstationen havde lukket og at det, derfor måtte være nogen der kendte til området.

Der er kommet en del nye medlemmer til i år og til jer siger vi velkommen. Faktisk er det hele 19 nye medlemmer.  Det er dejligt at se, at også ungdommen trækker ned i foreningen og kan bruge en kolonihave til noget godt. Vi er alle med til at passe på foreningen og hinanden og dermed med til at forebygge og hindre ødelæggelser udefra.

Der er også mange, der af sig selv gør en ekstra indsats for, at tingene fungerer og det er også med til at styrke sammenholdet og helheden.

Affald.

Affald skal på nærstationen med det samme og må ikke stå tilbage. Det gør at vi har haft rotter i foreningen. Vi er blevet påbudt at aflive alle affaldsstativer, skraldespande, containere mm.

Der må ikke plantes tomatplanter direkte i jorden. De skal stå i plantesække. Dette for at undgå sygdomme i forbindelse med kartoffeldyrkning.

Der må ikke bruges giftmidler i foreningen.

Året 2022  (Husk at sætte kryds i kalenderen.)

Bemærk; adresse til generalforsamling, festpladsen i Haveforeningen Højbo
Adresse:          Lindøgårdsvej, 5330 Munkebo
Dato:               lørdag den 9. april 2022 kl. 10.00-12.00

Åbning af vand sker den første lørdag i april.  Den 2. april denne gang.

Arbejdslørdage den 23. april og 3. september 2022 fra kl.  9.00 - 13.00, eller den tid som man nu kan holde til.

Der har været afholdt 3. arbejdslørdage i året 2021 med stor succes, hvor medlemmer fra hele foreningen har deltaget. Den sidste blev der indkaldt færre til mhp. at ordne de ting vi fik besked på skulle være ordnet inden haveårets udgang.   Stadig flere medlemmer vælger at deltage. Det varmer og det ses i foreningen. Enkelte øger en indsats helt på egen hånd. Tak for det. I er set 😊

Pinsefest/familiefest søndag den 05.06.22 fra klokken

9.00 - 18.00. Der er musikalsk underholdning fra ca. kl. 14.00.

Musikken kommer og spiller, gode kendte syng med numre på dagen.

Er der nogen der vil oprette en kræmmerbod eller lignende 5. juni 2022, så kan man henvende sig til bestyrelsen. Der vil være forskellige aktiviteter som er for børn og voksne. På dagen vil der være muligheder for at købe mad og drikkelse.

Grisefest 06.08.2022

Vi forventer at grisen er klar 18.00 - 18.30 tiden.

Er du ikke til grisekød er der mulighed for at bestille okse eller andet. Henvend dig til bestyrelsen.

Der vil som sædvanligt være tilbehør i form af Buffet i diverse skåret grønt, kartoffelsalat og dressinger, samt flutes.

På pladsen vil der være folk dagen igennem fra 6.00 morgen til 00.00 nat.

Der vil være levende musik leveret af festglade og humørfyldte musikere.

Festpladsen er blevet vandaliseret af flere omgange. Nu er ...

Bemærk; at vandet bliver lukket i dag fredag og ikke i morgen, den førs...

Tak til jer der deltog på vores arbejdslørdag den 3. sep. Efter endt arbejd...

Er i bosiddende i Kerteminde Kommune kan i kontakte Karsten Bendtse...