Love for Haveforeningen af 1963

Love for haveforeningen Højbo / Vand / kort info

Love for havekolonien Højbo af 1963

§1

Foreningens formål er at skaffe jord i Munkebo, beliggende i Kerteminde Kommune, der egner sig til kolonihaver. Formålet er at udstykke og udleje disse til foreningens medlemmer.

§2

Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen, der afholdes hvert år i februar, hvor det omhandler det foregående regnskabsår. Der indkaldes med 8 dages varsel ved opslag i haven og meddelelse til medlemmerne.

Generalforsamlingen vælger formand + 1 bestyrelsesmedlem, 1 suppleant og 1 revisor + 1 revisorsuppleant på lige år. På ulige år vælges kasserer, 2 bestyrelsesmedlemmer, 1 revisor + 1 revisorsuppleant.  Alle valg gælder for 2 år.

Ekstraordinær generalforsamling indkaldes med 8 dages varsel af formand, bestyrelse eller 25% af medlemmerne skriftligt. 75% af dem der har skrevet under, skal være til stede på generalforsamlingen.

Forhandlinger på foreningens vegne varetages af formanden og mindst et bestyrelsesmedlem.

Bestyrelsen skal efter endt generalforsamling konstituere sig.

§3

Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen skal være formanden i hænde senest 3 dage før generalforsamlingen.

§4

Regnskabet skal være afsluttet og forelægges generalforsamlingen i revideret stand.

§5

Den årlige afgift og andre ydelser der er nødvendige for jordleje, vandafgift m.m.

betales med enslydende beløb af alle foreningens medlemmer uanset havens størrelse og fastsættes på generalforsamlingen. (Der tages her højde for at evt. uventede udgifter kan tilpasses.)

Indbetalingen finder sted senest 1. februar, til dækning for indeværende regnskabsår.

Er havelejen samt vandregningen ikke betalt senest den 1. februar sendes der en rykker ud med gebyr på 25 kroner. Skal der skrives endnu en rykker 8 dage senere, er rykkergebyret 50 kroner. Betales der stadig ikke, betragtes haven som opsagt.

Ønsker man at opsige sit lejemål SKAL dette ske skriftligt til haveforeningens siddende bestyrelse.

§6

For haveforeningens vedkommende, hæfter foreningens medlemmer med hensyn til dens forpligtelser. Jagtretten, samt skatter vedrørende arealet er lejeren uvedkommende.

Mulige ulemper ved etablering af vand og drænledninger og reparation skal lejere tolerere og der ydes ikke erstatning (fra foreningens side.)

§7

Medlemmerne er forpligtiget til at anlægge og vedligeholde sin have. Misligholdelse påtales ved,

at bestyrelsen gennemgår kolonien en gang hver måned i sæsonen, april til december.

Haven skal være forsynet med synligt havenummer.

Er der nogen påtale, vil der blive sendt en skrivelse som angiver, hvad der skal bringes i orden inden bestyrelsens næste havegennemgang.

Vedrørende misligholdelse; Lejere der får mere end 2 skrivelser lige efter hinanden i et have år kan forvente at lejemålet ophører.

Sker dette kan lejeren, hvor lejemålet er ophørt først leje have efter et år.

Langs med havens ydersider og fællesvej, SKAL haverne være beskyttet af stedsegrønne liguster.

Hække må max. være indtil 120 cm. i højden og 50 cm. i bredden.

Hækkene skal klippes mindst 1 gang årligt, og senest 1. august.

Det er ikke tilladt at fjerne eksisterende hæk ved indgåelse af lejemålet, (i særlige tilfælde kan der indhentes tilladelse ved bestyrelsen.)

Bliver hækken fjernet, eller dens placering ændres, pålægges det lejeren ved lejemålets ophør at etablere hækken i dens oprindelige stand.

Det påhviler lejeren at renholde foran hækken. Brug af fræser på fællesvej er ikke tilladt. Træer og buske over 2 meter i højden skal være 2 meter fra skel.

Alt haveaffald skal komposteres og genanvendes. Der må i hver have højst være 2 kompostbeholdere 120/120/120cm. Øvrigt affald henvises til den kommunale affaldsstation.

Staldgødning i haverne opbevares ifølge miljøloven.

Havearbejdet starter til april og slutter til december. Ved afslutningen af haveåret skal haven være gravet, fræset, pløjet eller tilsået med grøngødning til nedfældning om foråret.

Der må i haverne KUN LÆGGES NEMATODE RESISTENTE KARTOFLER.

Der må ikke holdes husdyr i haverne. Hunde må medtages i snor.

Der må ikke drives handel i haverne.

Det er ikke tilladt at overnatte i foreningen.

Bestyrelsen kan i særlige tilfælde og efter skriftlig ansøgning give tilladelse til overnatning i korte perioder. Hermed menes en overnatning, ikke flere på hinanden følgende dage.

Undtagelser omkring overnatning kan komme på tale ved f.eks. fællesarrangementer i haven, helligdage, påske osv.

§8

Er en havelejer til skade for foreningen eller ikke retter sig efter påbud fra bestyrelsen, kan bestyrelsen midlertidigt eksludere vedkommende til først kommende generalforsamling.

Bestyrelsen har til enhver tid ret til at opsige et lejemål, hvis et medlem, dennes husstand eller omgangskreds udviser en sådan adfærd, at det er til væsentlig gene for foreningens medlemmer.

På generalforsamlingen vil den endelige afgørelse blive truffet.

Vedkommende, der er midlertidigt ekskluderet har ret til at forsvare sin sag på generalforsamlingen.

§9

Huse bygget efter 11 oktober 2008 skal placeres 2 meter fra skel og må ikke overstige 30m2.

Huset må højst være 3,70 meter i højden og skal have høj rejsning.

Afvigelser vedr. tagets høje rejsning skal godkendes af bestyrelsen. F.eks. omkring fladt tag.

Der skal altid være 4 meter imellem husene ifølge brandvedtægterne. Husene må ikke bruges til overnatning eller anvendes erhvervsmæssigt. Bestyrelsen skal godkende materialer. Der må kun bygges af træ. Af hensyn til forsikringen, tilrådes det at holde husene i pæn og ordentlig stand. Evt. foto.

Alle husene står for lejerens egen regning, minus brand. Husene skal fjernes ved afståelse af haven, med mindre den, der står øverst på listen til at leje haven, ønsker at overtage huset. (Evt. ikke tilladte støbninger fjernes for lejerens regning) Det skal dog tages til følge om lejeren selv har køber til huset og lejer til haven.

Bestyrelsen skal godkende lejemålet.

§10

VANDING;

I hele vandingsperiodener der datovanding.

LIGE HAVENUMRE PÅ LIGE DATOER og ULIGE HAVENUMRE PÅ ULIGE DATOER.

Vandingstidspunktet er fra kl. 19 –21 eller fra kl.7-9

Der må kun vandes på et af tidspunkterne om dagen, og KUN med en vander i hver have.

Der prøvevandes ikke uden for vandingstidspunkterne.

Hvis der vandes uden for TILLADTE VANDINGS TIDSPUNKTER VIL DET BLIVE FULGT OP MED SANTIONER, og med omgående afregning på kr. 250 pr. overskredet time.

§11

Såfremt foreningen opløses, skal det ske på en generalforsamling, der beslutter, hvad foreningens midler skal bruges til.

Vedtaget på generalforsamling 15.05.2021

Foreningens adresse er

Lindøgårdsvej 39.  (klubhuset)

Gode råd i Havekolonien Højbo.

Hjælp din nabo.

Undgå diskussioner omkring f.eks. vandingstidspunkter,

Få en tilstedeværende til at åbne og lukke for vandet,

når du ikke selv kan vande indenfor det tilladte tidsrum.

Lad ikke affald fra en klippet hæk ligge ud på fællesvejen.

Vejen bliver kørt op og ødelagt.

Er din vandhane utæt.

Kontakt da et bestyrelsesmedlem så skaden kan udbedres.

Har du rotter, store mus o. lign der kan være en opgave for Mortalin, kontakt da kommunen.

Gå ikke rundt med negative ting i krogene!

Har du ris, ros, forslag m.m. der vedrører foreningen og fællesskabet?

Husk da, at lægge en skrivelse i postkassen ved klubhuset nr. 39, påført navn og havenummer.

Tillæg til info om ovenstående

Der afholdes for tiden Generalforsamling i februar måned.

I de gamle love for foreningen fremgår det at der afholdes generalforsamling i oktober, hviket altså ikke er tilfældet.

Lovene er senest revideret på generalforsamlingen afholdt den

15.05.2021

Renall Pedersen 16.05.2021 19:55

Tak for stabilt fremmøde og indkomne forslag til generalforsamlingen afholdt på festpladsen den 15.05.21. Der er rart i en forening med engagerede medlemmer.

Festpladsen er blevet vandaliseret af flere omgange. Nu er ...

Bemærk; at vandet bliver lukket i dag fredag og ikke i morgen, den førs...

Tak til jer der deltog på vores arbejdslørdag den 3. sep. Efter endt arbejd...

Er i bosiddende i Kerteminde Kommune kan i kontakte Karsten Bendtse...